Home » Tur og gøy » Topptur » Gaustatoppen (Rjukan)

Gaustatoppen (Rjukan)

(Tidligere turer til Gaustatoppen – 22.8.09, 29.8.09,22.7.10) , 31.7.2016 (denne turen), 5.8.2018

Hvor er det fint vær? spurte vi oss selv. Gaustatoppen ser bra ut i helgen, vi drar. Som sagt så gjort. Hyggelig selskap fikk vi med oss også.

Haugesund-Rjukan

I motsetning til tidligere turer hvor jeg har kommet til Rjukan via R37 og Tinnsjøen, kom vi denne gangen fra «Haugesund siden». GPS’en ville ha oss inn fra E134 til R362 ved Edland så da gjorde vi det. (Alternativet er å kjøre til Åmot og ta inn på R37 mot Rjukan)

Turen via Arabygdi og langs innsjøen Totak til Rauland gir deg en naturskjønn opplevelse. Til og med Myllarguten dukket opp på veien. Fra Rauland bar det til Rjukan på R37. I kjøretid og lengde utgjør det ca 4t21min og 281 km om du lar Googlemaps bestemme.

Gaustatoppen ruver som en majestet der den ligger som Telemarks høyeste fjell med sine 1883 moh. Fra toppen har du Norges beste utsikt, og på en godværsdag har du en utsikt over et område som tilsvarer nesten en sjettedel av Norges fastland.

Fra starten ved Stavsro

Før vi kom til Gaustablikk hotell, kjørte vi oppom Stavsro hvor vi hadde tenkt å gå fra morgenen etter. Der oppe var det kaotisk. Parkeringsplassen var overfylt og langs veien stod bilene slik bobiler og folk står i bakkene under Tour de France – tett og påtrengende. Vi bestemte oss for å starte tidlig morgenen etter.

Etter en hyggelig kveld med middag og godt selskap på Gaustablikk hotell var vi klare for å ta fatt. Gjennom kvelden så vi toppen skifte fra å være innhyllet i sky til bar som en barnerumpe. Da vi la oss håpet vi den kneiset skyfri mot oss morgenen etter.

Ikke noe å si på utsikten

Dessverre var den tyllet inn i en sky da vi stod opp, men heldigvis var den borte da vi kom til Stavsro kl.0900. Ledig parkering var det også. Dette tegnet å bli en bra dag.

Hele turen hadde vi klart vær med god utsikt selv om skyene hang tungt over oss. Fra toppen fikk vi en utsikt som i utstrekning ikke kan måle seg i Norge, bortsett fra Ustetind som ligger ved Ustaoset. Den er nummer to i utstrekning i følge de som kan det.

Fakta

• M.o.h.: ca 1883 m.o.h
  • Stigning: 665 (ifølge GPS)
  • Terreng: mye stein
  • Sesong: Mai-Oktober
  • Passer for: Alle som er godt skodd og gode til bens
  • Tid: 2-3 timer opp, 1-2 timer ned
  • Distanse: ca 9 km t/r
  • GPS: 59.8548°, 8.6483°
  • Kart:

Gaustahytta var stappfull, men vi klarte å få oss en fin plass med utsikt mot baksiden av Gaustatoppen. Når en sitter der blir en takknemlig over å i det hele tatt kunne sitte 1860 moh og nyte matpakken. Takknemlig fordi en har bein og helse til å gjøre det. Heldigvis gir Gaustabanen i fjellet mange flere mulighet til å ta del i utsikten.

Aldri feil med blide folk på tur

Etter mat, drikke og obligatoriske bilder bar det nedover igjen. Været skiftet fra overskyet til sol og da vi var noen hundre meter fra parkeringen kom regnet og skyene la seg tett rundt toppen.

Er du i nærheten bør du kombinere turen til Gaustatoppen med et besøk i Rjukan sentrum og Vemork Industrimuseum. Der får du høre den spennende historien om sabotasjen av tungtvannproduksjonen under 2.verdenskrig.

Besøker du i tillegg stedene hvor sabotasjefolkene var under aksjonen (broen, ferjeleiet og monumenter langs veien) får du et spennende og lærerikt opphold i Rjukan